Tirilye Gezilecek Yerler (Kahvaltı, Ulaşım, Nesi Meşhur? )

Kasım 15, 2018

Tirilye Hakkında

Tirilye Bursa'nın Mudanya ilçesine bağlı eski rum balıkçı köyü. Tirilye'nin anlamı ise üçleme demekmiş. Bu balıkçı köyüne, buradan çıkıp aziz olan 3 Hristiyan kesişten dolayı Tirilye denmiş. Adı bir kaç defa değişse de Tirilye halkı yeni isimleri benimseyemez ve eski ismiyle anılmaya devam eder. Tabelalarda "Zeytinbağı" ismini görürseniz şaşırmayın. Trilye'nin bir önceki ismi Zeytinbağı. Oyüzden Mudanya'dan sonra Zeytinbağı ve Tirilye tabelalarını takip edebilirsiniz.

Tirilye, bursa

Tirilye'de bulunan en önemli yerlerden biri Taş Mektep, 1909 yılında neoklasik yapıda inşa edilmiş ama bizim için mimarinden çok Kazım Karabekir Paşa'nın ona kattığı önemden dolayı daha bir kıymetli. Kazım Karabekir, öksüz, yetim kalan çocukları burada toplamış ve Taş Mektep'i kimsesiz çocuklar okuluna çevirmiş.

Tirilye'den çıkan bir deyimde varmış. Ben daha önceden de bildiğim bu deyimin çıkma sebebini bilmiyordum. Öğrenmiş oldum. Merak edenler için kısaca onu da ekliyorum.

tirilye, bursa, gezi rehberi

"40 yıllık Kani, olur mu Yaani?" Burada yaşayan Kani isminde Müslüman genç, yine burada yaşayan Hristiyan bir genç kıza aşık olur. Genç kız evlenmeyi kabul eder ama tek bir şartı var. Kani'nin Hristiyan olmasını ister. Bu istek üzerine Kani kara kara düşünmeye başlar. Onu sıkıntıda gören ve durumu öğrenen arkadaşları ise Kani'ye "40 yıllık Kani, olur mu Yaani?" der. Yaani denmesinin sebebi, Yaani ozamanlar çok yaygın olan rum ismiymiş. Dilimize yerleşen bu deyimin hikayesi ise buymuş ve Tirilye'den çıkmış.

Tirilye Nerede?


Tirilye Bursa'da Mudanya ilçesine bağlı küçük bir rum köyü.
Tirilye - Bursa arası yaklaşık 36 km ve yaklaşık 40 dakika.
Tirilye - Mudanya arası yaklaşık 12 km ve 20 dakika civarında.

Tirilye'ye Nasıl Gidilir ?


İstanbul'dan gitmek oldukça kolay. Hatta güneşli bir haftasonu günübirlik bile gidip gelebilirsiniz. Ben İstanbul Anadolu Yakasında oturduğum için Pendik'ten mi yoksa Eski Hisar'dan mı gitsem diye düşünüp, Eski Hisara geçtim. Gidiş - Dönüş biletlerimizi 80Tl'ye aldık. Feribottan indikten sonra sağa dönüp devam ederseniz Mudanya Yol üzerinden Tirilye'ye ulaşabilirsiniz. Zaten navigasyon kullanacaksınızdır burdan öyle ayrıntılı anlatmaya gerek yok. Sadece yol öyle uzun değil gidip dönülebilir :)
Tirilye, bursa, gezi rehberi

Tirilye' ye ne kadar zaman ayırmalıyız?

Tirilye öyle büyük bir yer değil. Yarım günde her yeri gezip, balıkçılarda oturup keyfinizi yapabilirsiniz.

Tirilye'den ne alınır? Tirilye'nin nesi meşhur?


Eski isminin "Zeytinbağı" oluşundan anlaşıldığı gibi, zeytini meşhur. Hatta yanlış hatırlamıyorsam Tirilye zeytini diye zeytin çeşidi bile var. Bizde gittik baktık yeşil zeytinleri pek beğenmedik. Ama siz hepsini yinede bir deneyin.  Zeytini meşhur olurda yağı meşhur olmaz mı? Zeytin, Zeytinyağı, zeytinyağından sabunlar bunları alabilirsiniz. Bunun dışında ben tuz taşı diye bildiğiniz mutfakta kullandığımız pembe tuzun işlenmemiş halini aldım. Cildim için. Sevdim de. Tuz taşını nereden alıcam Büşra derseniz, Tirilye merkezde görmemeniz mümkün değil. Kullanımı konusunda zaten satan adam ayrıntılı bilgi veriyor. Ben adamın cildini gördüğümde almak istemiştim. Ay parçası gibi parlıyordu adam. :)


 Tirilye Gezilecek Yerler

1. Taş Mektep

1909 yılında Neoklasik tarzda inşaa edilen bu okul, yukarda da bahsettiğim gibi Kazım Karabekir tarafından savaş sonrası öksüz yetim kalmış çocuklar için yurt ve okula çevriliyor. Ve Paşa Çocuklara sahip çıkıyor. Şuan ki durumu ise pek iç açıcı değil, belediye tarafından çevresi daha fazla zarar görmesin diye çevrelenmiş. İçeri giriş yok.

tirilye, bursa, taş mektep

2. Kemerli Kilise 

13. yüzyıl sonlarında inşa edilen kilisenin Meryem Ana'ya adandığı kabul ediliyor. Tirilye'de günümüze kadar gelmeyi başaran 3 kiliseden biri fakat oda yıkılmak üzere. Kemerli Kilise'nin bir diğer özelliği ise dünyada ilk duvarlarında resim olan kilise olarak kabul ediliyor olmasıymış.. Fener Rum Patrikhanesi, Kemerli Kilise'nin restorasyonlarına başlayıp bitiminde ise ayinler yapılmaya başlıcakmış. Umarım bu tarihi miras ülkemizde tekrar kazandırılır. Eğer tekrar kullanıma açılırsa Trilye'nin bir çok turist çekeceğine eminim. 

3. Dündar Evi (Yuannes Kilisesi)


Rumların bölgeden ayrılmasından sonra özel mülke çevrilmiş olan 12. yüzyıldan kalma bir kilise daha. Şuan boş ve içeriye giriş yok. Ama Burası içinde belediyenin planları varmış, restarasyon ve otele çevirme böylelikle Tirilye'ye gelen turist sayısını artırma gibi. Gerçekten Tirilye hak ettiği değeri görebilmesi için bunun gibi yapıların değerlendirilmesi ve günümüze kazandırılması gerekiyor. Bu kadar tarihi ve anlamlı yapı varken Tirilye baştan sona 2 saate gezebiliyorsunuz. Çünkü neredeyse hiç biryer kullanımda değil ve sadece dışardan görebiliyorsunuz.


4. Fatih Cami (Aya Todori Kilisesi)

Fatih Cami, Aya Todori Kilisesi


Tirilye'nin en büyük kilisesi olan Aya Todori rumların buradan ayrılışından sonra cami olarak kullanılıyor ve ardından 16. yüzyılda camiye çevrilerek "Fatih Cami" olarak adlandırılıyor. Fatih Cami, orijinal halini büyük ölçüde koruyarak günümüze gelmeyi başarmış. Bunun sebebinin terk edilmeyip cami olarak kullanılmasıyla ilişkilendiriyorlar.

5. Tirilye Çamlı Kahve (Tirilye Nerede Kahvaltı Yapılır?)

Tirilye'de nerede kahvaltı yapılır sorusunun cevabı Tirilye Çamlı Kahve kesinlikle. Tirilye'nin en yüksek noktalarında olan bu tesisin manzarası gerçekten çok güzel. Haftaiçi giderseniz yine şanlısınız güzel bir yerde oturma ihtimaliniz var. Ama haftasonu her iki gidişimde de kalabalıktı. Öğrendiğim kadarıyla saat 10 gibi tüm güzel manzaralı yerler doluyormuş kalabalık sezonda :)

tirilye, bursa, Çamlı kahve


6. Tirilye Kadınlar Kooparetifi

Tirilye Kadınlar kooparetifi, gezi rehberi

Tirilye Çamlı Kahve'ye alternatif olarak Tirilye Kadınlar Kooparetifini önerebilirim. Çamlı Kahve gibi bir yer değil ama fena sayılmaz.

7.Tirilye Köylü Pazarı


Yat limanına doğru giderken görüceksiniz köylü pazarını. Sıra sıra teyzelerin amcaların kurduğu tezgahlarda. Turşular, zeytinler, zeytinyağlar.. bir çok çeşit var. Gitmişken Tirilye'ye özgü olan zeytinleri tatmanızı öneririm. Gerçi biz tattık ama sevmediğimiz için almadık. Ama hanım teyzemiz şöyle bekleyince böyle güzel olcak birsürü şey söyledi ama ben elimde poşetlede dolaşmak istemedim, aldırmadım :)


8. Tirilye Çarşısı

Tirilye Çarşısı, gezi rehberi

Yine Tirilye merkezde mutlaka göreceğiniz bir yer daha. İçinde bir çok ürün var. Sabundur falan.. Hanımların ilgisini çekip bir tur atmak isteyebilir ama ben tam yanındaki dükkanla ilgileniyorum. İşlenmemiş pembe tuz taşları satan bir dükkan var yanında. Ben taşları tanıtan beyfendinin cildini görünce denemek istedim. Hiç bir şeyi düzenli kullanamayan ben bunu da tabi kullanmadım. ama sanırım gerçekten işe yarıyor. :)


9. Perili Ev


perili ev, gezi rehberi




Bu evin adının neden "Perili Ev" olduğunu benim gibi merak edenler için çevre halk tarafından bilinen 2 hikaye var. 

Birincisi, bu evde her ikisi de öğretmen olsan bir çift otururmuş, bir gün aniden kaybolmuşlar ve köy halkı bu olaydan sonra bu evi perili olarak anmış.

İkincisi, bu evde yine bir çift yaşıyor. Kadın çok güzel, kocası ise ona göre yaşlı ve çirkin üstelik alkolik. Genç kadın kocasının alkol sıkıntısıyla çok uğraşıyor ama sonra oda kendine artık yeni sevgili buluyor. Sevgilisi, kocası evde yokken ya da alkolden sızmışken eve geliyor o gelmeden ya da ayılmadan da evden ayrılıyor. Bazen ise hala sevgili evdeyken koca ayılıyor. Koca ayılınca sevgili kaçıyor tabi. Sevgilinin kaçarken tıkırtılarını duyan koca, karısına "Ne bu sesler?" diye sorduğunda kadın her zaman "aman bey bilmiyor musun bu ev perili, yine onlar" diyerek uyutuyor.

Her iki hikayede bir birinden kötü.  :)

Benzer Yazılar

0 yorum

En kısa sürede dönüş yapacağım.

Teşekkürler :)

About Me

Bumerang - Yazarkafe